يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۰۴۵
تاریخ انتشار : ۰۶ : ۱۴ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲

« علیرضا اخلاقی »، دندانپزشک و عکاس در گفت و گو با « دیباچه »، درمورد نحوه ورودش به حوزه عکاسی گفت: حرفه من دندانپزشکی با تخصص پروتز است و سال ۹۷ از دانشگاه اصفهان فارغ التحصیل شدم و با توجه به این که دندانپزشکی، تلفیقی از علم و هنر است در کنار آن، کار عکاسی و نجوم را هم به عنوان سرگرمی شروع کردم و دلیل این که دندانپزشکی را علم و هنر می دانم به این خاطر است که اگرچه به عنوان دندانپزشک باید درمورد بدنِ بیمار، سیستم های جونده، موادی که برای کار استفاده می کنیم، جدیدترین روش های درمان و... اطلاعات و دانش کافی داشته باشیم، اما واقعیت این است که اگر هنرِ دست نداشته باشیم صرفاً دانش به کار نمی آید و دانش و هنر به صورت همزمان می توانند نتیجه مطلوب را به همراه داشته باشند.

از دندانپزشکی تا عکاسی بهترین عکس ۲۰۱۸ ویکی پدیا

اخلاقی مطرح کرد:  از وقتی یادم می آید علاقه زیادی به فیلم های مستند داشتم و به محض این که تلویزیون، مستندهایی از نجوم پخش می کرد به آن ها نگاه می کردم و همین موضوع باعث شد تا کم کم به علم نجوم علاقه مند شوم.

این عکاس تصریح کرد: در دوران راهنمایی یعنی از سال ۸۷، با مرکز نجوم ادیب اصفهان آشنا شدم و به عضویت آن درآمدم و همین موضوع باعث شد که به مرور، به آن جا تعلق خاطر پیدا کرده و از طریق محیط مرکز نجوم ادیب، آشنایی بیشتری با آسمان پیدا کردم و با توجه به این که در مرکز نجوم ادیب به تأسیس یک گروه رصد پرداختیم از اینرو، یک نفر باید مسئولیت کارهای عکاسی و ثبت عکس ها برای ارائه گزارش ها را برعهده می گرفت و من این کار را انجام دادم.

از دندانپزشکی تا عکاسی بهترین عکس ۲۰۱۸ ویکی پدیا

« اخلاقی » با اشاره به این که هیچ دوره عکاسی را سپری نکرده است، ادامه داد: هیچ دوره یادگیری عکاسی را نگذراندم و سعی کردم در این مسیر، از اینترنت کمک بگیرم که در آن روزها، یوتیوب خیلی کمک کننده بود.

این عکاس درمورد علاقه اش به هنر عکاسی عنوان کرد: با وجود این که علاقه دارم به صورت حرفه ای، عکاسی انجام دهم، اما به دلیل این که در زمینه دندانپزشکی فعالیت می کنم و این حرفه بسیار وقت گیر است متأسفانه، این امر میسر نشده است. هرچند که علاوه بر تمرکزم بر عکاسی نجوم، گاهی اوقات، عکاسی از بناهای تاریخی، منظره و پرنده هم، انجام می دهم و افتخار می کنم که از هنر عکاسی لذت می برم.

از دندانپزشکی تا عکاسی بهترین عکس ۲۰۱۸ ویکی پدیا

« اخلاقی » درمورد شرکت در رویدادهای عکاسی و کسب مقام های خود در این عرصه گفت: در سال ۹۵، در ماراتن « مسیه »  شرکت کردم و توانستم مقام اول را کسب کنم. درمورد ماراتن « مسیه » باید بگویم که نام آن به افتخار منجم فرانسوی «شارل مسیه» گذاشته شده که فهرستی از اجرام غیر ستاره ای آسمان شب تهیه کرده است. بنابراین، هرسال، در کشورهای مختلف دنیا مسابقه ای تحت عنوان ماراتن مسیه برگزار می شود و در جریان آن، شرکت کننده ها باید اجرام فهرست مسیه را با تلسکوپ پیدا کنند و به تأیید داور برسانند. به همین خاطر، کسی که بتواند بیشترین تعداد اجرام را پیدا کند برنده می شود و در کنار آن، مسابقه عکاسی نجومی هم برگزار می شود که عکاس‌ها باید در همان شب و همان مکان برگزاری مسابقه، عکاسی کنند و تا صبح، عکس را برای داوری ارسال کنند.

از دندانپزشکی تا عکاسی بهترین عکس ۲۰۱۸ ویکی پدیا

این عکاس تصریح کرد: در سال ۲۰۱۸، در مسابقه wlm شرکت کردم و توانستم رتبه اول را کسب کنم؛ مسابقه ای که از سال ۲۰۱۰ توسط ویکی پدیا برگزار شده است و درحقیقت، عکاسی از یادمان های شهرهاست و از طریق یکی از دوستان با این رویداد آشنا شدم و قبلاً هم ایرانی ها توانسته بودند مقام هایی را در این مسابقه کسب کنند. در نتیجه، با توجه به این که از شرکتی، پروژه ای گرفته بودم تا از ۱۲ ابنیه شهر اصفهان عکاسی کنم که یکی از آن ها عکاسی از مسجد شیخ لطف الله بود، به همین دلیل، عکسی که از مسجد شیخ لطف الله گرفته بودم را برای این مسابقه انتخاب کردم و با توجه به این که می خواستم هم محراب و هم گنبد این بنا را داشته باشم کادر عکسم را به صورتی انتخاب کردم که هردو را داشته باشم.

از دندانپزشکی تا عکاسی بهترین عکس ۲۰۱۸ ویکی پدیا

او درمورد فعالیت های عکاسی اش در این سال ها گفت: اگرچه به خاطر مشغله کاری که از دوران دانشجویی تاکنون داشته ام تعداد سفر ها و برنامه های عکاسی ام کمتر شده اما فکر می کنم کیفیت عکس هایم به مراتب، بالاتر رفته اند. البته پس از ازدواج، به نوعی ایده آل گرایی در من به وجود آمده و همین باعث شده است عکس‌هایی که فکر می کنم به اندازه کافی خوب نیستند را منتشر نکنم و در نتیجه، تعداد عکس های منتشر شده ام کمتر شده اند.

از دندانپزشکی تا عکاسی بهترین عکس ۲۰۱۸ ویکی پدیا

این عکاس افزود: در دو سال اخیر، موضوع nft ها در کل دنیای هنر مطرح شده و بدنبال آن، به عکاسی هم راه پیدا کرده است که دو سال پیش، سعی کردم وارد این دنیای جدید شوم و تعدادی از دوستان نزدیکم توانستند آثار زیادی به فروش برسانند، اما با توجه به این که نتوانستم زمان زیادی را به بهبود و توسعه دادن کارهایم اختصاص دهم متأسفانه، بعد از مدتی، این کار را کاملاً رها کردم. ولی اگر فرصتی پیش بیاید علاقه دارم تا دوباره به دنیای nft ها وارد شوم.

گفت و گو از فاطیماه میرزایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳